Egypt’s government-sponsored media attributes Libya ceasefire to al-Sisi’s efforts


The Egyptian media loyal to the regime of General Abdel Fattah al-Sisi attributed the credit for declaring a ceasefire in Libya to the Egyptian position on the crisis, and the so-called Cairo declaration. Egyptian activists responded, reminding people of the government’s continued support for the militia of General Khalifa Haftar.

Al-Youm 7 daily’s headline read: “The victories of the Egyptian will in Libya … the Government of National Accord (GNA) acquiesces to Cairo’s declaration of a peaceful solution and declares a ceasefire throughout Libya.” The newspaper, loyal to al-Sisi, considered that “the change in the position of the GNA confirms that the Egyptian vision is best suited to solve the crisis.”

In turn, the pro-regime presenter Ahmed Moussa said on his On My Responsibility show on Sada al-Balad TV that the Cairo Declaration was the basis or a comprehensive roadmap for the ceasefire agreement, and President Abdel Fattah al-Sisi is behind it. The journalist Nashat al-Daihi said on Ten TV on his With the Paper and the Pen show that everyone who interfered in Libya was working for his benefit, except Egypt, which entered in favour of Libyans.

Activists on social media criticised the regime media’s attempts to steal the credit and praise, stressing that it is not right what is being circulated in the Egyptian press or on social media. The activists pointed out that “the claim that the declaration of the ceasefire is a reflection of the Cairo declaration is misleading the public opinion, evidenced by the fact that the declaration from both sides did not finally address the Cairo declaration, rather, the outcome of the Berlin conference.”